Maso a další živočišné produkty

Maso.

    • Kuře
    • Jehně
    • Losos
    • Sleď
    • Kachna
    Kuřecí maso má nízký obsah sodíku, je vynikajícím zdrojem bílkovin (minimálně o třetinu převyšující základní nutriční potřeby v tomto směru) a niacinu (vitamín B3), též je velmi dobrým zdrojem vitamínu B6, fosforu a selenu. Kuře je nejrozumnější variantou, pokud chcete dát dostatek kvalitního masa, při udržení rozumné ceny.
    Jehněčí maso má nízký obsah sodíku, je velmi dobrým zdrojem bílkovin (o více než třetinu převyšující základní nutriční potřeby v tomto směru) niacinu a vitamínu B12. Obvykle bývá o něco tučnější než kuře.
    Maso z lososa má nízký obsah sodíku. Je vynikajícím zdrojem bílkovin (téměř o polovinu převyšující základní nutriční potřeby v tomto směru), niacinu (vitamín B3) a vitamínu B1. Je též velmi dobrým zdrojem vitamínu B6, fosforu a selenu. Je vynikajícím zdroje Omega 3 mastných kyselin.
    Maso ze sledě má nízký obsah sodíku. Je vynikajícím zdrojem bílkovin (téměř o polovinu přesahující základní nutriční potřeby v tomto směru), vitamínu D, vitamínu B12 a selenu. Je vynikajícím zdrojem Omega 3 mastných kyselin. Též je dobrým zdrojem fosforu.
    Kachna je vynikajícím zdrojem bílkovin (téměř o polovinu přesahující základní nutriční potřeby v tomto směru) a velmi dobrým zdrojem thiaminu, riboflavinu, niacinu (vitamín B3), vitamínu B6, kyseliny pantotenové, fosforu a selenu.

    Tuky

    • Kuřecí tuk
    • Lososový olej
    • Jehněčí tuk
    Jednodruhový tuk, zdroj energie, vysoký obsah k životu potřebných omega 6 mastných kyselin, přirozený zdroj tuku pro masožravce.
    Jednodruhový tuk, zdroj energie, vysoký obsah k životu potřebných omega 3 mastných kyselin (vůbec nejlepší zdroj), přirozený zdroj tuku pro masožravce.
    Jednodruhový tuk, přirozený zdroj omega mastných kyselin, zdroj energie, přirozený tuk pro masožravce.

    Ostatní

    • Vejce
    • Skopový vývar
    • Hydrolyzované vepřové průdušnice a nosní chrupavky
    • Hydrolyzované skořápky korýšů
    • Kuřecí játra
    • Hydrolyzovaná játra
    Vejce jsou mimořádně dobře stravitelné (jejich stravitelnost je tak vysoká, že jsou počítány za 100%).Jsou také velmi dobrým zdrojem bílkovin (vyrovnají se masu), riboflavinu a selenu. Jako doplňková výživa do pestré stravy psa patří.
    Položka která pomáhá zvýšení chuti krmiva. Jde vlastně jen o vývar. Po nutriční stránce je spíše bezvýznamný, velký vliv na výživu nemá, jeho úlohou není výživa, ale chuť.
    Přirozený přírodní zdroj chondrotitinu. Společně s glukosaminem chrání kouby, vyživuje je a předchází artróze (nebo ji pomáhá napravovat).
    Přirozený přírodní zdroj glukosaminu. Glukosamin je vlastně jednou ze složek kloubní výživy, pomáhá předcházet artróze (případně ji léčit).
    Kuřecí játra jakožto vnitřnosti hrají významnou úlohu ve stravě šelem. Obsahují mnoho k životu potřebných látek. Jsou vynikajícím zdrojem bílkovin (na úrovni masa), vitamínu A, vitamínu C, riboflavinu, vitamínu B6, niacinu (vitamín B3), kyseliny listové, vitamínu B12, kyseliny pantotenové, železa, fosforu, mědi a selenu. Jsou také velmi dobrým zdrojem thiaminu, zinku a manganu. Stejně jako vejce je vhodné je dávat jako doplněk (nikoliv jako hlavní zdroj bílkovin), což samozřejmě činíme.
    Položka která pomáhá zvýšení chuti krmiva. Jde vlastně jen o jakýsi vývar, nikoliv o játra jako taková. Po nutriční stránce je spíše bezvýznamná, velký vliv na výživu nemá, její úlohou není výživa, ale chuť.
Nahoru

Zelenina, ovoce, obiloviny

Zelenina

  • Brambory
  • Batáty
  • Mořské řasy
  • Mrkev
  • Špenát
  • Řepné řízky
Brambory jsou (po uvaření) velice dobře stravitelné a hodnotným zdrojem sacharidů. Existují sice pověry, že pes brambory nesmí, ale to platí pro syrové, nikoliv vařené brambory (syrové by neměl jíst ani člověk. Brambory jsou vynikajícím zdrojem vitamínu C (ten je ovšem náchylný na tepelné zpracování, takže po uvaření už to není pravda) a velmi dobrým zdrojem vlákniny, vitamínu B6, draslíku a manganu. Nejsou pro psa takové "terno" jako jiná zelenina či luštěniny (třeba hrách, nebo batáty), ovšem proti kterémukoliv obilí obstojí s přehledem.
Nebo-li sladké brambory. S bramborami však společného nemají téměř nic a nejsou ani botanicky příbuzné. Jde o kořenovou hlízu Pojivnice batátové, tropické rostliny z Ameriky. Jde o vynikající zdroj vitamínu A.Též je velmi dobrým zdrojem vlákniny, vitamínu B6, draslíku a manganu.
Mořské řasy jsou vynikajícím zdrojem vitamínu K, riboflavinu, kyseliny listové, vápníku, železa, hořčíku a manganu. Jsou také dobrým zdrojem vlákniny, vitamínu C (ovšem ten teplo při zpracování granulí zčásti znehodnotí), kyseliny pantotenové, zinku a mědi. Kvůli přirozenému obsahu mořské soli, jich však dáváme jen velmi málo.
Mrkev je vynikajícím zdrojem vlákniny, vitamínu A, vitamínu K, a draslíku. Je též velmi dorbým zdrojem thiaminu, vitamínu B6, a manganu. O kvalitě mrkve celkem není třeba pochybovat. Pokud se týče vybalancování živin, patří k nejkomplexnější zelenině.
Špenát je jednou z nejkomplexnějších zelenin vůbec (překoná i zde chválenou mrkev a hrášek). Je vynikajícím zdrojem vlákniny, vitamínu A, vitamínu C, vitamínu E, vitamínu K, thiaminu, riboflavinu, vitamínu B6, kyseliny listové, vápníku, železa, hořčíku a manganu. Je též velmi dobrým zdrojem niacinu a zinku. Důvodem, proč ho tam tedy nemáme hodně je fakt, že všechna plus mají i svá mínus. Špenát též obsahuje i hodně sodíku, proto se ho nemůže dávat příliš (třeba na úrovni brambor). V malých dávkách je ovšem téměř dokonalým rezervoárem vitamínů a minerálů.
Nejsou stravou přímo pro zvíře. Spíše působí jako zdroj potravy pro střevní bakterie. Jsou velmi dobrým zdrojem vlákniny.

Ovoce

  • Jablka
  • Vinné hrozny
  • Citrusové plody
  • Šípek
Jablka jsou velmi dobrým zdrojem vlákniny, vitamínu C a mnoha dalších vitamínů a minerálů (několik desítek). O jejich prospěšnosti snad ani není třeba diskutovat.
Vynikající zdroj Vitamínu C a vitamínu K. Jsou též zdrojem manganu, hořčíku, kyseliny listové atd.
Obsahují velkou škálu vitamínů a minerálů, též tzv. Limonoidy jenž preventivně působí proti rakovině. Jsou velmi dobrým zdrojem vlákniny.
Ačkoliv lidé v kuchyni šípek prakticky nepoužívají, jde o hodnotnou surovinu. Šípek je vynikajícím zdrojem vlákniny, vitamínu A, vitamínu C a manganu. Též velmi dobrý zdrojem vitamínu E, vitamínu K, vápníku a hořčíku.

Obiloviny

  • Hnědá rýže
  • Rýže
  • Rýžový protein
U hnědé rýže byla zachována svrchní část (slupka) a obsahuje více prospěšných látek, než rýže bílá. Má velmi nízký obsah nasycených tuků, je (po uvaření) velmi dobře stravitelná a naprosto bezproblémová (na rozdíl od některých jiných obilnin). Je vynikajícím zdrojem manganu a slušným zdrojem vlákniny.
Rýže je (po uvaření) velmi dobře stravitená bez jakéhokoliv alergického potencionálu. Je dobrým zdrojem manganu. Z hlediska vitamínů a minerálů sice není žádným zvláštním (komplexním) zdrojem, ale pro svou bezproblémovost patří k těm rozumnějším řešením.
Nachází se pouze v jehněčí řadě kvůli snížení glykemického indexu. Na rozdíl od jiných rostlinných proteinů nemá alergický potenciál a na rostlinné proteiny je poměrně kvalitní. Samozřejmě masu se nevyrovná (je kvalitativně poloviční). Byl výjimečně zařazen pro svou naprostou bezproblémovost. Glykemický index krmiva by se sice dal snížit i jiným způsobem třeba přidáním tuku, vlákniny či masa, ale buď by se krmivo stalo příliš tučné, nebo by příliš mnoho vlákniny bránilo správnému vstřebávání potřebných živin, a nebo v případě masa (jehněčí řada obsahuje pouze jehněčí maso, které je velmi drahé) téměř finančně nedostupné. Proto jsme v tomto případě zvolili určitý (a alespoň bezpečný) kompromis.
Nahoru

Ostatní.

Luštěniny

  • Hrách
Tato luštěnina je vynikajícím zdrojem vlákniny, vitamínu C (ten ovšem teplo při zpracování dost pošramotí), vitamínu K, thiaminu a manganu. Je též velmi dobrým zdrojem vitamínu A, niacinu, vitamnu B6, kyseliny listové, fosforu a mědi. V současné době patří mezi nejuznávanější zdroje sacharidů.

Bylinky, léčivky...

  • Rozmarýn lékařský
  • Kurkuma
  • Yucca shidigera
  • Heřmánek
  • Kořen lopuchu většího
  • Kopřiva
  • Máta peprná
  • Měsíček zahradní
  • Kořen proskurníku lélařského
  • Pampeliška
  • Anýz
  • Pískavice řecké seno
Stále zelený (až 2 metry vysoký) keř. Pomáhá lepšímu trávení, vylučování žluči i moči, proti nadýmání a půsbí antisepticky. Je to velmi silný přírodní antioxidant a konzervant.
Také se jí říká indický šafrán. Vytrvalá léčivá rostlina vysoká až 1 metr. Koření kurkumy se vyrábí z jejího sušeného mletého oddenku. Obsahuje kurkumín, který je ještě silnějším antioxidantem, než vitamín E. Má vynikající protizánětlivé účinky a významně podporuje mozkové kognitivní funkce (zejména u seniorů).
Extrakt z tohoto pomenšího jehličnatého stromu nejen snižuje zápach exkrementů (jak se všeobecně povídá), ale i pomáhají z těla odtraňovat patologické usazeniny. Působí tedy jako taková čista organismu. Snižuje cholesterol, pomáhá ledvinám a odstraňuje i ledvinové usazeniny. Má protiinfekční účinky.
Heřmánek pravý, nebo také heřmánek lékařský je jednoletá léčivá bylina. Působí léčivě v mnoha směrech, např. protizánětlivě, uvolňuje křeče, navozuje celkové uklidnění. Je též účinný při zánětech tlamy, očních spojivek, střevních potíží, léčí žaludeční vředy, na astma, při alergických reakcí na kůži, při nadýmání atd. atd. Je toho hodně. Jako léčivé bylinky se ho dává samozřejmě jen trošku, nejde o krmení na kila.
Další "léčivka". V kořeni lopuchu je z celé rostliny největší koncentrace zdraví prospěšných látek. Preventivně pomáhá proti lupům, čistí tělo, působí proti průjmovým onemocněním. Je obzvláště bohatý na inulin - skvělý zdroj energie pro symbiotické střevní bakterie, má prebiotický efekt. Též stimuluje činnost jater a žlučníku, pomáhá se žaludečními vředy, upravuje pravidelnost vyměšování, reguluje hladinu cukru v krvi, pomáhá se záněty močového měchýře, odstraňováním ledvinových kamínků, léčebně působí na revma a dnu, snižuje vysoký krevní tlak a celkově posiluje imunitu.
Tím samozřejmě nechceme tvrdit, že naše krmiva jsou léčivo, dávky léčivých bylin jsou maximálně preventivní. Těžce nemocné zvíře podávání granulek (místo prášků) neuzdraví, aby si to někdo nepletl. Zaměřujeme se na posílení imunity a to myslím není zase tak málo. A vy tyto stati o bylinkách alespoň berte jako pár tipů, když váš pes bude mít problém, že občas není ani třeba každý problém "zasypat" horou prášků. I příroda sama umí léčit.
Kopřiva dvoudommá je též velmi prospěšnou bylinkou. Snižuje hladinu krevního cukru, působí mírně močopudně, působí protizánětlivě, urychluje hojení ran a regeneruje pokožku.
Jedna z nejznámějších léčivých bylinek. Pomáhá se zažívacími potížemi, osvěžuje dech (to někteří psi docela potřebují :-)), má blahodárné účinky na trávení (tlumí překyselení žaludku, a pálení žáhy Také působí proti plynatosti).
Další léčivá bylinka. Mimo jiné pročišťuje krev, pomáhá játrům, zlepšuje trávení.
Působí příznivě na horní cesty dýchací (podporuje vykašlávání), má protizánětlivé účinky.
Pampeliška sice u nás roste pomalu za každým domem, ale lidmi téměř není využívaná. Přitom jde o významnou léčivku, která se příznivě projevuje při zánětech močových cest a při ledvinových kamenech. Též zvyšuje tvorbu a vylučování žluči. Obsahuje kromě toho poměrně velké množství inulinu, jenž je kvalitním prebiotikem a navíc upravuje hladinu cukru v krvi.
Bedrník anýz je rozšířeným kořením v našich kuchyních, ale kromě ochucení pokrmu má i přiznivé účinky na zdraví. Pomáhá na průdušky, usnadňuje odkašlávání, působí močopudně, redukuje zápach z tlamy, uklidňuje zažívací ústrojí.
Tato bylinka pomáhá při nadýmání, průjmech a mírně snižuje hladinu krevního cukru.
Nahoru